Κατηγορίες
Εκπαιδευτικά θέματα

Επαγγελματική εξουθένωση των εκπαιδευτικών (Burnout)

Χρησιμοποιήθηκε αυτός ο όρος πρώτη φορά το 1974 από τον Freudenberger για να περιγράψει τα συμπτώματα σωματικής και ψυχικής εξουθένωσης των επαγγελματιών σε υπηρεσίες ψυχικής υγείας κα πιο γενικά σε χώρους που δημιουργούνται στενές σχέσεις μεταξύ των επαγγελματιών και των ατόμων που έχουν την ανάγκη τους. Αν και αρκετοί επιστήμονες ασχολήθηκαν με αυτό (με πιο γνωστό τον ορισμό της ψυχολόγου C.Maslach [1982]) παρόλα αυτά δεν κατέληξαν σε ένα κοινό ορισμό του φαινομένου.

Συμπτώματα:
Αναφορικά με τα συμπτώματα (χωρίς να σημαίνει ότι τα εκδηλώνουν όλοι) θα βρείτε αρκετά διευκολυντική την επόμενη ομαδοποίηση που παρατίθενται τα πιο συχνά αναφερόμενα [πηγή: Unger, D. E. (1980). SuperintendentBurnout: MythorReality] 

Οργανικό/σωματικό επίπεδο (εφάμιλλα με αυτά του άγχους)
¬ Κούραση/εξάντληση
¬ Υπερένταση
¬ Διαταραχές ύπνου
¬ Πόνοι (πλάτη, μέση), πονοκέφαλοι/ημικρανίες
¬ Τρίξιμο δοντιών ¬ Γαστρεντερικά προβλήματα/έλκος
¬ Συχνές ασθένειες, κρυολογήματα

Συναισθηματικό – γνωστικό επίπεδο
¬ Συναισθηματική εξάντληση
¬ Κατάθλιψη
¬ Έλλειψη ενδιαφέροντος
¬ Αρνητική/κυνική διάθεση
¬ Μειωμένη αυτοπεποίθηση
¬ Τύψεις, ενοχές
¬ Ευερεθιστότητα
¬ Αποξένωση

Επίπεδο συμπεριφοράς
¬ Συγκρούσεις με συναδέλφους και οικογένεια
¬ Μειωμένη απόδοση στην εργασία
¬ Συχνές απουσίες ¬ Εργασιομανία
¬ Αδυναμία συγκέντρωσης
¬ Συχνά ατυχήματα
¬ Χρήση αλκοόλ και φαρμάκων

Ποιοι είναι πιο επιρρεπείς
Κάποια επαγγέλματα βέβαια είναι πιο επιρρεπή για την εμφάνιση επαγγελματικής εξουθένωσης όπως τα επαγγέλματα υγείας και γενικότερα επαγγέλματα παροχής κοινωνικών υπηρεσιών (Demir και συν. 2003).

Οι εκπαιδευτικοί είναι μία από τις πιο επιρρεπείς κοινωνικές ομάδες για την εμφάνιση επαγγελματικής εξουθένωσης.

Ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο για αυτό το θέμα θα βρείτε στο Επιστημονικό εκπαιδευτικό περιοδικό «eκπ@ιδευτικός κύκλος»  Τόμος 6, Τεύχος 1, 2018 eκπ@ιδευτικός κύκλος  ISSN: 2241-4576

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *